W marcu stuknie mu pełnoletność. Swoim klimatem i oprawą powoduje ciarki na ciele. Dzięki fanowskim modyfikacjom jest nadal żywy. O czym mowa? O „Gothic” – serii, która szturmem podbiła serca ludzi z całego świata.
Gothic jest pierwszą grą firmy Piranha Bytes, która zadebiutowała w 2001 r. Pomysł oparty został w całości na autorskich rozwiązaniach technologicznych, m.in. na silniku graficznym ZenGin. Za oprawę muzyczną odpowiedzialny jest Kai Rosenkranz. Ponadto wymagania sprzętowe nie były mocno wygórowane, dzięki czemu większość osób mogła zanurzyć się w świecie fantasy wykreowanym przez twórców.
Pod magiczną barierą
Akcja gry toczy się w fikcyjnym świecie Królestwa Myrtany, w którym rządzi król Rhobar II. Gracze wcielają się w postać bezimiennego bohatera, który trafia do kolonii karnej na wyspie Khorinis. Wraz z biegiem fabuły dowiadujemy się, że postać ta nie jest zwykłym skazańcem, lecz wybrańcem samego boga Innosa. Klimatu zaszczucia i izolacji miejsca akcji dodaje fakt, że kraina ta jest otoczona magiczną barierą stworzoną przez arcymagów. Pierwotnie miała obejmować tylko kolonię karną. Niestety zasięg zaklęcia był zbyt potężny i pochłonął cały obszar Górniczej Doliny wraz z magami. Osoby z zewnątrz mogą się do niej przedostać. Natomiast ci, którzy już tam trafili, przy bliższym kontakcie z zaczarowaną otoczką otrzymują śmiertelne obrażenia.
Historia jest linearna. Produkcja odznacza się rozmachem i dynamicznymi zwrotami akcji. Każda podejmowana decyzja ma bowiem swoje konsekwencje w późniejszym etapie gry. Świat nie jest zbyt rozległy, ale obejmuje zróżnicowane lokacje: Stary i Nowy Obóz, Obóz Sekty, Obóz Bandytów, kilka kopalń i wioskę orków. Co ciekawe, w każdym obozie możemy przejść rekrutację. Dołączyć możemy do gildii m.in. Kopaczy, Cieni, Szkodników, Strażników i Najemników, z których każda kieruje się innymi motywacjami. Łączy się to także z religią. Mamy trzech bogów: Innos, Beliar oraz Adanos. Od nas tylko zależy, którą ścieżką pójdziemy.
Ogrom możliwości
Podczas przygód Bezimiennego gracz napotyka na ponad 200 postaci niezależnych. Do kultowych już osób możemy zaliczyć Diego, którego spotykamy już w pierwszych minutach rozgrywki. Jest w pewnym stopniu mentorem. Wprowadza w świat i tłumaczy cały mechanizm, a także szkoli głównego bohatera. Do zapamiętania przez pryzmat humorystyczny możemy zaliczyć także Wrzoda. Postać znajduje się w Starym Obozie. Krótki dialog wystarczy, aby kwadratowy chłopaczyna chodził za nami wszędzie. Kiedy tylko w odpowiedzi na jego ofertę wspólnej podróży wybieramy kwestię „nie”, automatycznie komputer rozumie to jako „tak”. Na drodze staje także kilkadziesiąt rodzajów potworów – od chrząszczy, ścierwojadów po szkielety i demony. Osobiście najbardziej bałam się błotnych węży na Bagnach oraz pełzaczy czyhających na graczy w jaskiniach. Modele tych stworów niepokoiły i dla dzieci zagrywających się w „Gothic” były po prostu przerażające.
Ważną rolę w grze odgrywa walka. W niemieckiej produkcji element ten jest bardzo dopieszczony. Arsenał broni, pancerzy i artefaktów jest ogromny. Bezimienny może władać mieczami jedno i dwuręcznymi, toporami, młotami, kuszami oraz łukami. Ponadto rozbudowane drzewko umiejętności (siła, zręczność, zdrowie oraz mana) i współczynników pozwala bawić się na wiele sposób stworzoną postacią.
Imersja w 100%
Firma CD Projekt zadbała o polską wersję językową, dzięki czemu poziom imersji jest wysoki. Głosów użyczyli m.in. Jacek Mikołajczyk (Bezimienny), Jacek Kopczyński (Lee), Adam Bauman (Diego) czy Tomasz Marzecki (Xardas).
Wspomniane czynniki zadecydowały, że gra jest klasycznym ideałem RPG. Wśród cieszących oko detali, który uciągnął silnik graficzny ZenGin, można uznać zmieniający się cykl dnia i nocy. Z perspektywy trzeciej osoby ruchy głównego bohatera wyglądają płynnie i naturalnie. Decyzje, które wpływają na losy całego królestwa, tylko wzmagają chęć przejścia gry na kilka sposobów.
Gra doczekała się kontynuacji w postaci Gothic 2, Gothic 2: Noc Kruka oraz Gothic 3 wraz z dodatkiem Zmierzch Bogów. Oprócz tego fani stworzyli olbrzymie mody do podstawki m.in. Mroczne Tajemnice oraz Edycję Rozszerzoną serwując kilkadziesiąt dodatkowych godzin.
Ocena: 9/10
AGNIESZKA BARWICKA