Młodzi ludzie to grupa, która bardzo często rezygnuje z udziału w wyborach. W związku ze zbliżającymi się wyborami parlamentarnymi Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM zaangażował się w przygotowanie dwóch spotów profrekwencyjnych, które powstały w ramach projektu „Młodzi mają głos”. Program został przygotowany przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Swarzędzu i odbywał się na podstawie konkursu „Aktywna Młodzież – działania na rzecz młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym – edycja 2019 rok” i był współfinansowany ze środków Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
– Badania przeprowadzone po minionych wyborach samorządowych pokazały, że młodzi ludzie nie są wystarczająco zmobilizowani i nie uczestniczą w lokalnym życiu w dostatecznym stopniu. Uczniowie szkół średnich byli bardzo zaangażowali i w trakcie trwania warsztatów coraz bardziej przekonywali się do tego, że warto być aktywnym i zaangażowanym w to, co dzieje się wokół nas. Natomiast żeby mieć wpływ na otoczenie, to najprostszym sposobem jest pójście na wybory. W związku z tym akcje profrekwencyjne są bardzo ważne, bo pokazują, że każdy głos ma znaczenie – mówi Weronika Dopierała, doktorantka Naszego Wydziału.
Dzięki zaangażowaniu przedstawicieli uniwersytetu uczniowie w przeciągu dwóch dni przygotowali spoty: radiowy i telewizyjny, które postały w oparciu o ich własne pomysły i inicjatywy.
– Młodzież uczęszczająca do szkół średnich otrzymała od nas wsparcie techniczne i merytoryczne, dzięki czemu mogła zrealizować swoje pomysły. Każdy z uczestników samodzielnie zdecydował co i w jaki sposób chce powiedzieć. Uczniowie oprócz stworzenia wstępnej koncepcji spotu i scenariusza, uczyli się również ich technicznego przygotowania. Podczas nagrywania spotu telewizyjnego poznali zasady przygotowania studia telewizyjnego, obsługi kamery i montażu. Dzięki temu spot przygotowali samodzielnie – dodaje Weronika Dopierała, która współodpowiedzialna była za powstanie sportu telewizyjnego.
Natomiast w powstanie spotu radiowego zaangażowany był doktorant Krzysztof Grządzielski. Pod jego okiem młodzi ludzie samodzielnie przygotowali koncepcję i scenariusz projektu, oraz zdecydowali, co chcą przekazać swoim rówieśnikom.
– Po burzy mózgów zdecydowaliśmy, że stworzymy spot prezentujący trzy sytuacje, w których młodzi ludzie poruszają ważne dla nich sprawy, prezentując jednocześnie odmienne punkty widzenia na poszczególne kwestie. Na koniec pojawia się apel o wzięcie udziału w wyborach. Podkreślamy w nim, że każdy głos ma znaczenie, a głosować możemy jak chcemy, zgodnie ze swoimi poglądami – mówi Krzysztof Grządzielski.
Przygotowanie spotu radiowego dla młodzieży stanowiło spore, ale ciekawe wyzwanie. Musieli oni nauczyć się operować jedynie dźwiękiem i swoim głosem oraz przekazać swoje pomysły w bardzo lapidarnej formie. Dzięki udziałowi w zajęciach zyskali również dodatkową wiedzę dotyczącą odpowiedniej modulacji głosu oraz nabrali większej swobody w wypowiadaniu się przed mikrofonem.
– Po wykonaniu nagrań zajęliśmy się montażem materiału oraz dodaniem efektów dźwiękowych pasujących do koncepcji oraz scenariusza spotu. Chcieliśmy stworzyć ciekawy, przyciągający uwagę odbiorców spot i to się udało. Zainteresowanie nim oraz bardzo pozytywny odbiór po jego publikacji nas wszystkich ucieszył – dodaje doktorant Naszego Wydziału.
Aleksandra Konieczna