Trudno zaistnieć w branżach artystycznych. Aby móc traktować swoją pasję jako codzienne zajęcie i jedyne źródło dochodu trzeba zyskać rozgłos. Dzisiaj może to być łatwiejsze niż kiedykolwiek, jeśli zna się odpowiednie środki przekazu i wie, jak je wykorzystać. Niestety, przesyt rynku i trudność w zdobyciu wiernej rzeszy fanów to poważne przeszkody w zrobieniu kariery. Co spotyka niszowych muzyków mających trudność z zaistnieniem w branży? Jakie narzędzia mogą wykorzystać, by to zmienić?
Obecnie każdy może opublikować swój twór artystyczny w internecie, licząc na jak największy odzew ze strony publiki. Jednak przez to, że sieć jest przeładowana nowościami różnej jakości, nowym muzykom jest coraz trudniej przyciągnąć uwagę odbiorców i zyskać szansę na rozwój kariery. W tym przypadku sztuka skutecznego marketingu czy konsekwentnego budowania społeczności za pomocą social mediów mają szczególnie dużą wagę na początku ścieżki prowadzącej do sukcesu. Wyzwaniem dla odkrywających swoją niszę artystów mogą być upodobania fanów do konkretnych stylów muzycznych, podczas gdy ci dopiero eksperymentują z różnymi gatunkami i nurtami. Problem ten można jednak z dozą wprawy przeobrazić w zaletę, prezentując się widowni jako przebojowy i elastyczny artysta, który nie trzyma się jednej, sprawdzonej drogi i potrafi pokazać się w różnych odsłonach. Jest to szczególnie ważne w czasach, kiedy trendy zmieniają się tak dynamicznie. Dzięki swojej elastyczności, będzie mógł zatrzymać uwagę słuchaczy na dłużej.
Sympatię fanów łatwo mogą zaskarbić sobie zwłaszcza autentyczni artyści, którzy dzielą z publiką swoim wnętrzem i doświadczeniami. Artystami, z którymi łatwo się w ten sposób utożsamić, są na przykład raper Dzakob, czy rodzeństwo tworzące Kwiat Jabłoni. Prawdziwość pozwoliła im na zyskanie zainteresowania na dłużej, szczególnie godne uwagi jest jednak zachowanie Dzakoba, który przez szczere wyznania i rozmowy z pojawiającymi się fanami sprawił, że szybko przywiązali się oni do niego, mając poczucie bardziej prywatnej relacji. Publikację rozpoczął na YouTube, z czasem zachęcając fanów do odwiedzania swojego profilu na innych platformach (jak np. Instagram), gdzie wymieniał z nimi wiadomości, co budowało poczucie wspólnoty i przywiązania fanów do artysty.
Innym skutecznym zabiegiem może być wykorzystanie viralowych aplikacji, takich jak Tik Tok. Popularny jest także trend, opierający się na stworzeniu własnej zwrotki i dograniu jej do utworu poprzez udostępnienie duetu na własnym koncie, co zapoczątkował m.in. JVKE. Działa to jak samonapędzająca się reklama, niewymagająca dalszej ingerencji artysty – fani popularyzują jego muzykę przez samo dogrywanie wymyślonych przez siebie jej wersji, co jest dla nich zabawą i zachęca do powrotu do twórcy podkładu muzycznego.
Nie można pominąć też platform streamingowych, takich jak Spotify. Profil w platformie pozwala na ukazanie swojego stylu i zaprezentowanie się słuchaczom. Wygodne użytkowanie zachęca do eksplorowania nowych produkcji, zbierając całą dyskografię muzyka w jednym miejscu.
Jednym z artystów, którzy z powodzeniem poprowadzili swoją karierę za pomocą platform internetowych jest np. Mariusz „Sarius” Golling. Utrzymuje on popularność, mimo swojej niechęci do udzielania się w telewizji i przez długi czas stronienia od udzielania wywiadów. Kluczem do sukcesu jest autentyczność i zbudowanie społeczności, którą łączą specyficzne cechy i poczucie zrozumienia, tożsamości. Charakterystyczny jest w jego przypadku tatuaż Antihype’u, który dla niego ma szczególne znaczenie, czym nie omieszkał podzielić się z fanami wykonującymi ten sam tatuaż na własnym ciele. Poprzez kontakt z pojawiającymi się fanami zyskał ich lojalność i rozbudował swoją społeczność, mimo wielu lat prób i niepowodzeń. W kreowaniu własnej kariery muzycznej równie istotna co prawdziwość, jest także wytrwałość w dążeniu do rozwoju. Zmianą w podejściu Sariusa do tworzenia był bowiem nie tylko pomysł na tatuaż, lecz także postawienie na gotowość i poświęcenie tej muzyce, w którą wierzy. Po latach oczekiwań i pracy w końcu zyskał rozgłos i obecnie pomaga rozwijać się także innym artystom w założonej przez siebie wytwórni o tej samej nazwie, co mający dla niego znaczenie symbol – Antihype.
Wniosek tych rozważań jest prosty – w obecnych czasach ogromnych możliwości nowym artystom niełatwo jest się wyróżnić spośród innych, walczących o to samo, jednakże odpowiednie podejście i zaangażowanie z wykorzystaniem skutecznych środków, prowadzą do sukcesu. Młodzi artyści na początku swojej drogi muszą cechować się determinacją i wiarą w swoje możliwości oraz ciągle się rozwijać. Droga ta może być usłana trudnościami, jednak jest możliwa do pokonania i osiągnięcia sukcesu. Pewnym jest, że by zyskać rozgłos trzeba się czymś wyróżnić, by zostać docenionym, dać fanom powód, by wybrali twoje kawałki muzyczne i chcieli przychodzić na koncerty czy kupować płyty. Rozsądnym posunięciem jest wybranie którejś ze współczesnych platform i aplikacji, by zwiększyć swoje szanse. Jeden z viralowych filmików zachęci tylko do dalszego poznawania produkcji danego muzyka i polecania go dalej. Ciężką pracą można więc osiągnąć sukces bez szczególnych znajomości czy finansów – liczy się sympatia publiki.
Oliwia SYREK